Oto fragment manifestu okrętowego statku którym przypłynął pradziadek do Stanów w 1913 roku.

 Associated Passenger
Date of Arrival
Port of Departure
Line #
 Bartoszewski, Ignacy
October 13, 1913
Bremen
0013
Name Gender Age Married Ethnicity Place of Residence

0012.  Budnicki, Kasmir M 19y S Russia - Polish Przewos, Russia
0013.  Bartoszewski, Ignacy M 46y M Russia - Polish Chehmica, russia
0014.  Nowicki, Stanislaw M 27y M Russia - Polish Witowez, Russia
0015.  Mikelanis, Mania F 20y S Russia - Polish Jenapol, Russia

A oto statek na którym przypłynął. Aż wierzyć się nie chce że mieścił tylu pasażerów.

Photo: Peabody Essex Museum

Wybudowany przez J.C. Tecklenborg w Geestemunde w Niemczech w 1899 roku. Ważył 7431 ton, długi na 429 stóp i 54 stopy szeroki. Silnik parowy, dwie śruby. Osiagał prędkość 13 węzłów. Mieścił 1997 pasażerów (108 w drugiej klasie i 1889 w trzeciej klasie)
Zbudowany został dla North German Lloyd, pływał pod niemiecką banderą w 1899 roku nazwano go Frankfurt. Pływał wielokrotnie z Bremerhaven do Nowego Jorku.
W 1919 roku poddał sie Wielkiej Brytani gdzie w 1922 został przemianowany na Sarvistan. Zezłomowany w Japoni w 1931 roku.
 
 

A tym statkiem przypłynął do Stanów w 1923 roku. Wygląda już dużo poważniej.

Photo: Andreas Hernandez Collection

Wybudowany przez Cantieri Navale Riuniti, Muggiano, Italy w 1908 roku. Ważył 8,996 ton. Długi na 476 stóp i szeroki na 55 stóp. Silnik parowy, dwie śruby. Osiągał prędkość 16,5 węzła. Na pokład zabierał 2650 pasażerów. W przeciwieństwie do Frankfurtu miał pierwszą klasę do której wchodziło 30 pasażerów ponadto 220 w drugiej klasie i 2400 w trzeciej.

Wybudowany został dla La Veloce Line i nazwany America. Pływał pod włoską banderą do 1928 roku.